Berätta inte hur det slutar!

tankar ifrån en spoilerfobisk populärkulturkonsument med stor geekpassion och ett öga för kvalitet

Dagens filmfråga

Kategori: Film

Vad är en bra sexscen?

Och, mer förvånande, hur ovanliga är sexscener i seriösa filmer egentligen? För när jag funderade på vilka mina favoriter skulle kunna vara inser jag att jag inte minns sexscener. Även ifrån filmer som de rimligtvis borde funnits i. Kyssar minns jag marginellt fler, men även om man räknar bara förspel är de antingen ganska ovanliga i min filmkonsumtion, eller så är de helt enkelt inte särskilt minnesvärda. En topplista lyckdes jag dock snickra ihop.

1. Brokeback Mountain
Jack och Ennis, i tältet med minimal kommunikation och maximal intensitet. De matta färgerna, den stillsamma builduppen till den här ofrånkomliga punkten, motståndet, Jacks ögon, tystnaden och allt det osagda. Den dova desperationen.

2. Atonement
Kiera Knightly och James McAvoy med den gröna klänningen i biblioteket. Det är åtta år sedan jag såg den scenen, men jag minns den fortfarande. Skoningslöst passionerad.

3. Pulp Fiction
Bruce Willis och hans flickvan, småprat om kläder, förspel, flyktplaner undan brutal maffia och samlag i en sömlös mix.

En slutsats av denna lista är att den gemensamma nämnaren är att scenerna är karaktärsdrivna. Dels hur de sätts upp, men framför allt hur karaktärerna agerar i scenen säger extremt mycket om vilka de är.

Det finns också ett tydligt tema, både Brokeback och Atonement är genremässigt extremt tragiska kärleksdramer (som dessutom kom ut nästan samtidigt). Båda scenerna behandlar första gången, ett möte som seden kommer att driva resten av handlingen. Filmen står och faller alltså med att vi som publik köper de här sexscenerna. Och det gör vi, för båda karaktärerna och skådespelarna är så jävla närvarande att jag tror på hur stor den här kärleken är, och hur avgörande just de här ögonblicken är för resten av deras liv.

Pulp ficton kvalar in på listan för att den innehåller det bästa svaret på frågan "vill du att jag följer med?".

Kommentarer


Kommentera inlägget här: