Berätta inte hur det slutar!

tankar ifrån en spoilerfobisk populärkulturkonsument med stor geekpassion och ett öga för kvalitet

Jag är vacker ikväll

Kategori: Musik

 
Den här låten kom in i mitt liv ungefär fem månader för sent. Då gjorde jag en spellista till ett break up där den här skulle ha passat perfekt. Den skulle ha hjälpt mig då. Men den har alltså presenterat sig idag. Och det är inte på något sätt för sent. Tror att det är en jag kommer lyssna mycket på framöver.
 
Det finns dock något ovanligt med den. Ett för mig nytt marknadsföringsdrag. Till albumet Du borde tycka om mig släpptes ett kommentarsspår, där upphovsmännen pratar lite om varje låt. Jag har inte lyssnat igenom hela ännu och är lite kluven till vad jag egentligen tycker om idén. Å ena sidan är jag som generell regel för extramaterial, alltid. Å andra sidan vet jag inte... det känns som att det finns risk att man blir väldigt styrd i hur musiken ska tolkas. Å andra sidan igen var diskussionen till just Jag är vacker ikväll jätteintressant, och handlade om hur låten förändrades under processen, att den ifrån början hette Du är vacker ikväll, och höll på att strykas för att den texten inte håller. Vilket den inte gör, men med ett "jag" där i stället är den plötsligt fantastisk.
 
Och jag tycker nog att det tillförde något att höra dem prata om det i stället för att läsa. Rent formatmässigt är det dessutom vettigt att i Spotify, smartphones och itunes tidsålder ge ut sitt extramaterial som ljudfil snarare än som text på fysiskt papper. Och visst är det en känsla av mervärde, och ger ett kortare avstånd till artisterna när man hör dem sitta och myssnacka om sina låtar. Men samtidigt kan jag lite grann sakna mysiken. Jag vet inte. Jag ska lyssna in mig på det här och sedan hålla ögonen öppna framöver. Känns som att jag behöver höra ett par stycken för att kunna formulera en ordentlig ståndpunkt. Och jag tror att det kommer mer sånt här.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: